<!DOCTYPE html> <html lang="sl"> <head> <meta charset="utf-8" /> <title></title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/codeq.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="../../style.css" /> </head> <body> <h1>Kako uporabljamo module</h1> <p>Doslej smo spoznali le prgišče funkcij - <code>input</code>, <code>len</code>, <code>sqrt</code>. V resnici pa skupaj s Pythonom dobimo tisoče funkcij za vse mogoče reči, od pošiljanja pošte in kriptografije do predvajanja zvoka in brskanja po datotekah .zip. Še večja gora funkcij obstaja na spletu: karkoli si zamislite napisati, skoraj gotovo je nekdo - če le gre za dovolj splošno reč - že potreboval kaj takšnega ter to tudi napisal in vam dal na razpolago. Da se ne bi izgubili v gori funkcij (in drugih reči), jih moramo nekako urediti.</p> <p>Modul je zbirka funkcij (in omenjenih drugih reči). Veliko modulov dobimo že kar ob namestitvi Pythona, druge poberemo z interneta. Da bi lahko uporabljali funkcije iz modula, moramo modul najprej uvoziti, kar storimo z ukazom <code>import</code>, ki mu sledijo imena enega ali več modulov. S Pythonom dobimo, recimo, modul z matematičnimi funkcijami, ki se imenuje <code>math</code> in ga uvozimo takole:</p> <pre>import math</pre> <p>To praviloma storimo na začetku programa. Ko je modul uvožen, kličemo njegove funkcije. Do funkcije, ki se nahaja v modulu, pridemo tako, da napišemo ime modula, piko, in ime funkcije.</p> <pre>>>> math.sqrt(2) 1.4142135623730951 >>> math.log(2.71828) 0.99999932734728203 >>> math.log10(100) 2.0</pre> <p>Primer druge reči, ki je v modulu, so konstante.</p> <pre>>>> math.pi 3.1415926535897931</pre> <p>Drug primer modula je, recimo, modul s funkcijami, ki vračajo naključna števila (in počnejo tudi druge naključne reči), <code>random</code>. Ta ima, recimo, funkcijo <code>randint(a, b)</code>, ki vrne naključno število med podanima vrednostima <code>a</code> in <code>b</code> (vključno z <code>b</code>! Tu pravilo o tem, da <code>b</code> ni vključen, ne bi imelo veliko smisla). Še dve zanimivi funkciji sta <code>choice</code>, ki vrne naključno izbrani element seznama, in <code>shuffle</code>, ki naključno premeša elemente seznama.</p> <pre>>>> import random >>> random.randint(10, 20) 17 >>> random.randint(10, 20) 16 >>> random.randint(10, 20) 10 >>> l = ["Ana", "Berta", "Cilka", "Dani", "Ema", "Fanci"] >>> random.choice(l) 'Ana' >>> random.choice(l) 'Dani' >>> random.shuffle(l) >>> l ['Ana', 'Fanci', 'Dani', 'Cilka', 'Ema', 'Berta']</pre> <p><code>random.gauss(mu, sigma)</code> vrača naključna števila iz Gaussove distribucije s podanim poprečjem <code>mu</code> in varianco <code>sigma</code>. Tule je pet števil iz distribucije N(10, 3):</p> <pre>>>> for i in range(5): ... print(random.gauss(10, 3), end=" ") ... 8.96174816507 8.79299353551 8.75687382602 9.49106109252 8.21589651224</pre> <p>Poglejmo še en modul, <code>os</code>. Ta vsebuje goro funkcij, povezanih z datotekami in direktoriji (podatki o datotekah, preimenovanje, brisanje), programi, ki tečejo na računalniku in drugo. Tako recimo funkcija <code>os.listdir</code> vrne seznam vseh datotek v direktoriju, katerega ime podamo kot argument.</p> <pre>>>> os.listdir("/Users/janez/Dropbox/Pedagosko/P1/2014/03 seznami") ['blagajna.py', 'palindrom.py', 'stetje.py', 'domaca', 'razpakiranje.py', 'zapiski.html', 'fibo.py', 'seznami.py', 'zip.py']</pre> <p>Funkcija <code>os.remove</code> pobriše datoteko s podanim imenom. Če bi želeli v direktoriju <code>c:\d\kontrabant</code> pobrisati vse datoteke s končnico <code>.pyc</code>, bi to storili takole:</p> <pre>for fname in os.listdir("/Users/janez/Dropbox/Pedagosko/P1/2014/03 seznami"): if fname[-4:] == ".py": os.remove("/Users/janez/Dropbox/Pedagosko/P1/2014/03 seznami" + fname)</pre> <p>Ob tej priliki povejmo, da ima v normalnih operacijskih sistemih vsak program (bolj učeno: proces) nek "trenutni direktorij". Kadar imena direktorija ne začnemo z / (ali \ ali c: ali čim podobnim na Windowsih), se ime nanaša na datoteke oz. direktorije znotraj tega, trenutnega direktorija. Kakšen je trenutni direktorij, nam pove funkcija <code>getcwd()</code> (get current working directory), spremenimo pa ga z <code>os.chdir</code>. Kar smo počeli zgoraj, bi se lahko napisalo tudi <p>Vse skupaj bi bilo morda lepše, če bi predtem zamenjali trenutni direktorij.</p> <pre>os.chdir("/Users/janez/Dropbox/Pedagosko/P1/2014/03 seznami") for fname in os.listdir("."): if fname[-4:] == ".py": os.remove(fname)</pre> <p>Ko smo ravno pri Windowsih, potarnajmo še, da ima znak \ v nizih v večini programskih jezikov poseben pomen. Danes povejmo le, da moramo, če hočemo dobiti \, napisati \\. Se pravi, ko bomo hoteli reči "c:\Users\janez", bomo morali napisati "c:\\Users\\janez". Na srečo lahko tudi na Windowsih že dolgo uporabljamo sicer običajnejši /.</p> <p>Če bi datoteke raje preimenovali kot brisali - recimo tako, da bi k njihovem imenu dodali .bak, to storimo z <code>os.rename</code>, ki ji podamo staro in novo ime datoteke.</p> <pre>for fname in os.listdir("."): if fname[-4:] == ".py": os.rename(fname, fname + ".bak")</pre> <p>Ob modulu <code>os</code> se lahko naučimo še nečesa zanimivega: modul lahko vsebuje celo druge module. Tako modul <code>os</code> vsebuje modul <code>path</code>. Modula <code>path</code> nam ni potrebno uvoziti, dovolj je, da uvozimo <code>os</code>. Lahko pa ga uvozimo tudi takole</p> <pre>import os.path</pre> <p>Razlike pravzaprav (skoraj) ni.</p> <p>Modul <code>os.path</code> vsebuje različne funkcije povezane z imeni datotek in njihovimi lastnostmi. Zanimiva je, denimo, <code>os.path.splitext</code>, ki ji podamo ime datoteke in vrne terko z dvema elementoma - osnovo imena in končnico. Pri tem ni potrebno, da datoteka v resnici obstaja.</p> <pre>>>> os.path.splitext("/Users/janez/datoteka.txt") ('/Users/janez/datoteka', '.txt')</pre> <p>Ker vemo, da lahko terko razpakiramo v dve spremenljivki, bomo pogosto rekli kar</p> <pre>>>> osnova, koncnica = os.path.splitext("/Users/janez/datoteka.txt")</pre> <p>Gornji programček bi se torej še bolj lepo napisalo takole.</p> <pre>for fname in os.listdir("."): if os.path.splitext(fname)[1] == ".py": os.rename(fname, fname + ".bak")</pre> <p>Modul <code>os.path</code> ima še kup zanimivih funkcij, recimo funkcijo, ki pove, ali določena datoteka oz. direktorij obstaja (<code>os.path.exists</code>), funkcije, ki povedo ali določeno ime predstavlja datoteko (<code>os.isfile</code>), direktorij (<code>os.isdir</code>), povezavo (<code>os.islink</code>) ali kaj drugega, kar je znano na Unixu, v Windowsih pa ne.</p> <h2>Uvažanje v globalni imenski prostor</h2> <p>Kaj je "imenski prostor" vam še ne nameravam, kaj "globalni", pa še ne morem povedati. Vseeno se lahko naučimo, kako uvažamo vanj.</p> <p>Stvar je namreč jako preprosta. Morda se mi ne da stalno pisati <code>math.sin</code>, <code>math.cos</code>, <code>math.pi</code>. Če bi raje pisal le <code>sin</code>, <code>cos</code> in <code>pi</code>, bom namesto z <pre>import math</pre> <p>modul uvozil z</p> <pre>from math import sin, cos, pi</pre> <p>S tem povem dve reči. Prva: zanimajo me le tri reči, <code>sin</code>, <code>cos</code> in <code>pi</code>. Ostalih, recimo <code>sqrt</code>, ne potrebujem in naj jih ne uvaža. (Dejanski mehanizem je malo drugačen, tudi <code>sqrt</code> je v resnici uvožen, vendar ga ne vidim, a to ni pomembno.) Druga: nočem, da se funkcije "skrivajo" v modulu <code>math</code>, hočem jih "tu", torej, hočem jih klicati, ne da bi moral prej pisati <code>math.</code>.</p> <p>Pogosto smo leni ali, še pogosteje, ne vemo točno, katere vse funkcije bomo potrebovali, zato rečemo kar</p> <pre>from math import *</pre> <p>Zvezdica pomeni "vse funkcije" in hočemo jih tu, ne v <code>math</code>. Za to obliko uvoza sem vam, da nam je bilo enostavneje, pokazal, ko smo začeli streljati s topom.</p> <p>Temu načinu uvažanja se načelno izogibamo. Pogosto ga uporabljamo pri modulu <code>math</code>, iz drugih modulov pa uvažamo le posamične funkcije (<code>from random import randint</code>) ali pa pustimo modul kot modul (<code>import random</code>).</p> <h1>Kako pišemo module</h1> <p>Napišimo program, ki bo vseboval konstanto <code>odgovor</code>, ki bo imela vrednost 42, in funkcijo, ki računa Fibonaccijeva števila. <pre>odgovor = 42 def fibonacci(n): a = b = 0 for i in range(n): a, b = b, a+b return a</pre> Program shranimo pod imenom fibo.py.</p> <p>To je to. V drugem programu lahko rečemo <pre>import fibo print("Odgovor je", fibo.odgovor) print("Deseto Fibonaccijevo število pa je", fibo.fibonacci(10))</pre> <p>Tudi vse ostale finte, na primer, <code>from fibo import odgovor</code>, delujejo.</p> <p>Modul ni nič drugega kot program, ki ga uvozimo.</p> <p>Tudi vsi drugi programi, ki ste jih napisali doslej, so hkrati moduli: lahko jih uvozite. Pazite le na tole: ko modul uvozimo, se ta v resnici izvede, čisto tako, kot bi se izvajal program. Vse, kar se v tem programu-modulu definira, ostane definirano in se nahaja v modulovem imenskem prostoru. Vendar se zgodi tudi vse ostalo, kar piše v modulu: če pri izvajanju naleti na <code>print("Foo")</code> se bo ob uvozu modula izpisalo Foo. Če program-modul vsebuje klic funkcije (in ne le definicij), se bo ta funkcija poklicala tudi ob uvozu.</p> <p>Kje Python išče module? Navadno v trenutnem direktoriju, poleg tega pa še v drugih. Na Windowsih v, recimo, <code>c:\Python34\lib\site-packages</code>. Več o tem si lahko preberete v dokumentaciji.</p> <p>Tudi sicer ne bomo rinili prav globoko v module, samo še eno stvar omenimo, da vas ne bo presenetila. Ko boste prvič uvozili modul, se bo poleg datoteke s končnico .py pojavila še ena, za enakim imenom, a končnico .pyc. Python si vanjo "prevede" (pravzaprav bi smeli pisati brez narekovajev, temu se v resnici reče prevajanje) v obliko, v kateri ga bo lahko naslednjič hitreje uvozil. Pri manjših modulih se to ne pozna, pri velikem številu velikih modulov pa. Če vas moti, jo lahko pobrišete; drugič se bo pač spet pojavila ponovno.</p> </body> </html>